
 
 

Another flawed, recycled “Human Right report” on Ethiopia 
from the State Dept (Part II) 

(Bayelegne Yirgu) 

The State Department Report 2012, which was published last month. Is not 
worth responding. 

As the Ministry of Foreign Affairs said in respinse to the previous year report, 
“over 80% of the publication reproduces, almost verbatim, claims contained in 
previous reports. Not for the first time, the Report narrates groundless and 
unverifiable allegations and repeats the same politically motivated 
accusations obtained from dubious sources.”   

However, foreigners and even some Ethiopians may get confused since the 
State Dept report is widely available on the internet. On the other-hand, unlike 
the wealthy government of United States, Ethiopia's government has few 
resources which are busy on tasks relevant to fighting poverty. 

Therefore. it is up-to concerned citizens, such as you and me, to give 
testimony of the reality on the ground, expose baseless claims and show 
flaws often characterize such publications, thereby improve our country's 
image. 

It is in that spirit that I started exposing the latest State Dept. Report. I hope 
you read the first part. I will demonstrate the flaws, inaccuracies and 
illogicality of the rest of the State Depart Report in this part of my analysis. [I 
stopped at number 12 in the previous part, I will resume from that] 

13/ The State Dept. report claimed “Opposition political party leaders reported 
suspicions of telephone tapping and other electronic eavesdropping”.  

It is unfortunate that the authors of the report do not have friends residing in 
Ethiopia. If they had, they would have noticed this is a common joke on the 
street rather than a serious claim worth stating at this kind of official 
document. 

As everyone knows, Ethiopia is undergoing an ambition breath-taking 
expansion of telecom services and infrastructures. According to the 
International Telecommunication Union (ITU), internet subscription grew by 
thousands percents each year from year 2000 to 2009. 

In the previous five-years, the government set ambitious targets; like, enabling 
every Ethiopian access telecommunication services within 5 km of her 
residence, increasing Tele-density for fixed line by fivefold and Tele-density for 
mobile by fifteen-fold, expanding the number of Internet users by more than 
eleven fold as well as providing 15,000 (almost all then existing) Kebeles with 
at least five telephones lines. 



 
 

Most of the target's were met, while over-performance was reported in some 
areas. As a result, as of last June, the number of mobile phone subscribers 
stood at 17 million (from about 5 mil. in 2011) and the number of internet 
service users reached 2.5 million (from 100,000 in 2011), according to the 
data from the relevant Ministry. 

This clearly demonstrates the government's commitment to expand the 
access and use of telecom services. This is not a government that loose sleep 
planning on how to hinder people from communication among each-other. 

However, for a poor country like Ethiopia, this kind of huge expansion cannot 
succeed without hitches and glitches here and there. The biggest challenge 
came from overload of servers and network transmitters, besides vandalism 
on fiber optic lines. 

As a result, telephone users encountered their calls going to the wrong 
receiver, phone calls being cross-over by other noises and the like. The 
opposition politicians tried to portray this as a conspiracy, but since this 
happened to random ordinary citizens no one took them seriously. In fact, 
citizens joked mimicking them by claiming that they are being spied as well.  

No sensible person would assume the government has the resource to 
monitor 17 million mobile phones. Many people use mobile numbers 
registered under another person's name and it is presumable that, like many 
businessmen & public figures, the opposition politicians keep more than one 
mobile number. 

14/ The report claims that in addition to the national television and radio, 
“three private FM radio stations broadcast in the capital city, and at least 13 
community radio stations broadcast in the regions”. 

It is questionable that the report chose the diversity of the current media 
landscape in such misleading description. 

The reality of Ethiopia's media landscape is much different. The growth in 
radio services is dazzling. Today, there are 3 MW radio services and 31 (thirty-
one) FM radio services, almost half of which are privately owned. This is in 
addition to the 16 community radios. 

No less importantly, about half of the radio services serve the so far neglected 
areas and marginalized communities. The total number of the languages of 
transmissions has reached about 50 ! 

The surge in the number of languages of transmission is expected to be 
replicated in Television transmission in the next three years when the plan to 
launch about 10 more TV channels and 5 regional TV stations is completed 
(that is in addition to the existing 5 regional televisions). Moreover, several 
many public-owned, private and community radio services currently are in the 
process of licensing and launching. 



 
 

15/The report also complains that “government-controlled media closely 
reflected the views of the government and the ruling EPRDF”. 

This may be true. But we should ask “what are the views of the government 
and the ruling EPRDF” reflected by the public media?. 

As anyone can check it for himself, Ethiopia's public televisions and radio 
stations rarely talk about ideological issues or EPRDF political programs. 
More than 90% of the non-entertainment programs cover development works: 
Infrastructure projects, expansion of basic social services, agricultural 
extension services, best practices and the like. 

EPRDF, as a developmental party, likes and supports these issues and works. 
On the other-hand, the opposition parties, due to their short-sighted zero-sum 
politics, downplay such issues – sometimes explicitly oppose them. 

Is the State Dept Report asking that the public media decrease developmental 
programs and replace them with celebrity gossip, like the Western media?  

16/ The State Dept Report makes further overblown claims regarding press 
freedom. It claimed: “The government continued to arrest, harass, and 
prosecute journalists.” 

As an evidence the State Dept Report stated: “Ethio-Channel, Negadras, 
Feteh, and two Muslim newspapers closed due to government pressure.” 

What does government pressure mean? For example: Ethio-Channel was 
closed has been closed (not it resumed work) because it failed to re-knew its 
trade registration and failed to pay some taxes. 

Are journalists and media houses above the law? Is the government 
supposed to keep silent praying that the media would be kind to observe trade 
and tax laws?    

17/The State Dept. becomes confusing at some of its pages. For example: It 
claims: “the Ministry of Justice filed three charges against Feteh editor in chief 
Temesgen Dessalegn. These charges included inciting and agitating the 
country’s youth to engage in violence, defamation of government, and 
destabilizing the public by spreading false reports”. 

So what? Is this wrong by itself? The State Dept Report didn't explain if the 
charges are wrong. It believes that filling charges against a journalist is  
wrong. Mind you, the journalist is not under arrest. 

18/ The State Dept. Report disgraces itself when brings the two Swedish case 
under its list of violation of press freedom. In an attempt to show the 
“problems” of Ethiopia's anti-terrorism law, the report said: “In December 2011 
a court convicted them of rendering support to a terrorist organization and 
illegally entering the country.” 



 
 

A perfect rebuttal of this nonsensical claim is lucidly made by the bulletin from 
the foreign ministry as follows: 

“The Federal High Court of Ethiopia has found two Swedish journalists, Johan 
Persson and Martin Schibbye, guilty of supporting terrorism and sentenced 
each to eleven years in jail after the pair entered the country under the 
auspices of a known terrorist organization, the Ogaden National Liberation 
Front (ONLF).  The pair admitted entering the country illegally but pleaded not 
guilty to supporting terrorism, claiming to have entered Ethiopia to gather 
news information about a Swedish oil company working in the Somali region 
of Ethiopia. The court found this defence "unacceptable,” as the ONLF had 
organized the journey of the accused starting from London and travelling via 
Kenya and Somalia into eastern Ethiopia. This is a route well-known to be 
used by the ONLF in organizing terrorist activities inside Ethiopia.  The two 
journalists were captured by Ethiopian troops after a clash with the group of 
rebels escorting them. The court found that this also demonstrated the level of 
cooperation between the ONLF and the two journalists. It was on this basis 
that the two were accused and found guilty of supporting the ONLF and 
crossing the border illegally. 

The two made no effort to contact the pertinent bodies for accreditation in the 
Somali region; instead, they started by opting for illegal means to enter the 
country. There have been claims that the decision to try the two was a 
deliberate attempt to deter journalists from trying to report on the alleged 
abuse of human rights in the Somali Regional State to which Human Rights 
Watch has made frequent, if unsubstantiated, reference.  The two journalists, 
however, did not enter the region to investigate such allegations. On their own 
admission they were trying to gather information on the activities of a Swedish 
oil company. Equally, as any journalist knows, a terrorist organization like the 
ONLF believes it will benefit from the publicity provided by western journalists 
travelling under its auspices. 

In fact, not for the first time, the double standards of certain advocacy, human 
rights and media organizations are apparent in their comments. The media in 
the countries where these groups operate function under very specific rules 
and regulations that govern media and journalistic activities. Whoever violates 
those rules is held accountable, at least eventually, as the recent detail of 
widespread phone-hacking in the UK makes clear. At least one newspaper 
there has been closed down and even the journalists have been cautious to 
raise claims of press freedom in the face of widespread and obvious 
illegalities and other excesses. The claim that accountability is proper and 
natural in America or Europe but wrong, even unlawful, in the developing 
world is a classic case of the double standards for which these advocacy and 
human rights organizations have become notorious. They frequently and 
indeed almost consistently claim that journalists (particularly western 
journalists) should be immune to any consequences for illegal activities and 
violations as long as they are committed in Africa.  This is unacceptable. The 



 
 

media cannot be above the law in Europe or in Africa, or indeed wherever it 
operates. Nor can freedom of the press be allowed to be synonymous with 
freedom to do anything one wants or violation of legal norms whether these 
involve illegal entry or posing a threat to a country’s national security by 
involvement with a terrorist organization.” 

19/ The State Dept. Report becomes outright hypocritical when it complains: 
“The government restricted access to the Internet and blocked several Web 
sites,....of Ginbot 7, the OLF, and the ONLF.” 

Upon reading that, you might think the United States imposes no restrictions 
on the internet and wants Ethiopia to follow that. 

In the first place, it is neither logical nor practical for Ethiopia to copy 
everything from United States. 

Secondly, and more importantly, the United States implements a complex set 
of mechanism to filter the internet. Unlike Ethiopia, which blocks only terror-
group affiliated websites, the United State restricts not only for anti-state 
websites but also entertainment websites to protect big corporations' interests. 
The reality in the United States is summarized by one website as follows: 

“The Internet in the United States is highly regulated, supported by a complex 
set of legally binding and privately mediated mechanisms.[1]. The USA 
practices forceful seizures of domains, people and computers that it does not 
agree with many times without notification, causing the websites to be unable 
to continue operating, some high profile cases are Napster, Wikileaks, 
PirateBay, Defense Distributor (3D printed gun), MegaUpload. 

After a decade and half of ongoing contentious debate over content 
regulation, the country is still very far from reaching political consensus on the 
acceptable limits of free speech and the best means of protecting minors and 
policing illegal activity on the Internet. Gambling, cyber security, and dangers 
to children who frequent social networking sites are important ongoing 
debates. Significant public resistance to proposed content restriction policies 
have prevented the more extreme measures used in some other countries 
from taking hold in the U.S. 

Public dialogue, legislative debate, and judicial review have produced filtering 
strategies in the United States that are different from those found in most of 
the rest of the world. Many government-mandated attempts to regulate 
content have been barred on First Amendment grounds, often after lengthy 
legal battles. However, the government has been able to exert pressure 
indirectly where it cannot directly censor. With the exception of child 
pornography, content restrictions tend to rely more on the removal of content 
than blocking; most often these controls rely upon the involvement of private 
parties, backed by state encouragement or the threat of legal action.” 



 
 

20/ According to sources, the ruling party, via the Ministry of Education, 
continued to give preference to students loyal to the party in assignments to 
postgraduate programs.  

21/ According to multiple credible sources, teachers and high school students 
in grade 10 and above were required to attend training on the concepts of 
revolutionary democracy and EPRDF party ideology.  

22/ For some unclear reason, the State Dept Report raises the villagization 
program. It describes it saying: “The national government and regional 
governments continued to put in place “villagization” plans...These plans 
involved the relocation of scattered rural populations from arid or semiarid 
lands vulnerable to recurring droughts into designated clusters by regional 
governments. The stated purposes of villagization are to improve the provision 
of government services (i.e., health care, education, and clean water), protect 
vulnerable communities from natural disasters and attacks, and change 
environmentally destructive patterns of shifting cultivation. Some observers 
stated the purpose was to enable the large-scale leasing of land for 
commercial agriculture, a claim the government denied. The government 
described the villagization program as strictly voluntary.” 

The State Dept Report also affirms that: “Assessments by international donors 
continued to find no systematic evidence of human rights violations in this 
program”.  

However, for some unclear reason, it cites the ideologically motivated and 
unfounded statements Human Rights Watch, which claims: “the process as 
“far from voluntary.” The report described a process in which security forces 
and local militia attended meetings with those communities [who are to be 
resettled as part of the villegization program]”. 

As I noted earlier, the local militia is a voluntary force recruited from rural 
communities. If if it were a salaried permanent force – like the police – is it 
wrong that it attends meetings at a place where it lives? After all the militia do 
not live in military camps, they make a living by farming lands and/or rearing 
livestock with the community. The civilization concerns them  as well. At any 
rate, the Human Rights Watch statements has no base as the government 
clearly stated at the time in the following words: 

“There have been repeated investigations including at least two substantial 
surveys by donors, in 2011 and last year, as well as other checks on the 
progress of what has been identified by almost all those involved as a 
voluntary process. As we reported in a Week in the Horn recently, in June last 
year, for example, DFID, USAID, the UN and Irish Aid, carried out a detailed 
investigation into the villagization process in Gambella Regional State where 
the project is expected to involve up to 45,000 households. As of mid 2012, 
some 30,000 households had moved and the report concluded that the first 
year’s operation seemed to have over-achieved targets though the second 



 
 

year had under-achieved. The mission’s report noted clear improvements in 
conditions in the new villages since the previous visit, with water pumps 
installed and were working, homes made safe from flooding, schools provided 
and road access improved, though it also felt more could still be done over 
health facilities at the new sites. They found no concern over food supplies, in 
part because some people had continued to cultivate their original land and 
been able to move back and forth between new and old sites. The mission’s 
report specifically noted, as did the earlier mission, that it found no evidence 
of forced relocation or systematic human rights abuses. Certainly, a number of 
people interviewed said they didn’t want to move and there were some claims 
of unmet promises, but the mission found that communities that objected to 
moving had stayed. It might also be added that both missions concluded that 
there was no indication of any previously settled land being used for 
commercial farming. All villages, with one exception, reported having 
continued access to their original land.” 

23/The State Dept Report proves that its authors are completely out touch 
with reality in some of its pages. 

For example, it says: “During the year, there were credible reports teachers 
and other government workers had their employment terminated if they 
belonged to opposition political parties..” 

Oh, really? Is that so? Ok. But, where does Dr. Merera Gudina work? It is at 
the government owned Addis Ababa University. In fact, he often assume the 
Department head position that rotates every two years. The same is true with 
Dr. Beyene Petros, Dr. Dagnachew Asefa. Even Dr. Berhanu Nega had a 
secured job at AAU until he himself left it to work in an NGO. In fact, it seems 
like EPRDF wants these opposition politicians to recruit University staff and 
students using that position. Because their students invariably testimony that 
these opposition politicians spend more time criticizing the government and 
the ruling party than teaching their lesson plan.   

24/ At some of the pages of the State Dept. Report, you start to wonder 
whether the report was written or copy-pasted from opposition parties' 
statements. For example it says: “Because of an ongoing dispute with the 
EPRDF, Medrek, the largest opposition front, remained outside the Joint 
Council [of Political Parties”. 

What is “ongoing dispute”? Are EPRDF and Medrek quarelling about a 
woman or some other personal issue? No! Then, why does the report want to 
present the matter in this manner? 

The problem with Medrek is that it doesn't want to sign the code of conducts 
of political parties – which drafted by the international consultant IDA, then 
developed with the participation of some 60 political parties. 

Medrek has no real reason not to sign the code of conduct. It is simply afraid 
that signing the Code will be considered as making peace with EPRDF. That 



 
 

means its extremist diaspora supporters might stop sending money and the 
attention from international NGOs and from diplomats in Addis Ababa might 
decrease. 

25/ The State Dept Report turns from funny to sad at the last pages. It claims: 
“Although the law provides for freedom of association and the right to engage 
in unrestricted peaceful political activity, the government limited this right in 
practice.” 

Ok. What is the basis to say that? The State Dept. Report says three things:- 

One of the “problems” with the CSO law, acoording to the State Dept. Report 
is that: “anonymous donations to NGOs are not permitted. All potential donors 
were therefore aware their names would be public knowledge.”  

Oh, is that a problem? I have just one question. Why the Justice Department 
of the United States requires full disclosure from NGOs and provide it to the 
public as  part of the Freedom of Information database?  

Again, the State Dept Report says, as part of its freedom of assembly concern 
that: “The Ministry of Foreign Affairs screens registration applications from 
international NGOs and submits a recommendation on whether to approve or 
deny registration.” 

What was Ethiopia supposed to do then? Let every member of the 
international aid industry profit from Ethiopia without any control and 
oversight? 

Don't get surprised. The State Dept Reports gets event worse. It complains at 
length that Ethiopia's CSO law restricts NGOs from wasting more than 30% of 
their budget on administrative costs. 

Mind you, most of the aid that comes to Ethiopia through these NGOs is taken 
from western citizens wither through tax or gift. Those generous friends of 
Ethiopia certainly wish that their money reaches the poor and bring real 
changes on the ground. 

To the contrary, the State Dept. Report appears to ask that Ethiopia should let 
bureaucrats in the aid industry spend the money through car purchases, 
retreats, conferences, etc. 

What more evidence do we need to say that the State Dept. Report is 
hijacked by the International NGO whose primary agenda is to sustain their 
money flow? 

LIKE IT OR NOT, you can not hide the truth beyond some point. As I noted 
from the beginning, Ethiopia is not perfect in human rights. But her failings 
and improvements should be told. After-all, human rights is not a push-button 
case, it is a matter of process and institution building. The State Dept. Report 
admits that somewhere down the report in the following terms: 



 
 

“The government-established EHRC, which is funded by the parliament and 
subject to parliamentary review, is a semiautonomous body that investigates 
human rights complaints and produces annual and thematic reports. The 
commission operated 112 legal aid centers in collaboration with 17 
universities and two civil society organizations, the EWLA and the Ethiopian 
Christian Lawyers Fellowship. The commission also completed the 
preparatory measures to sign collaborative agreements with two additional 
universities. The EHRC reported its Addis Ababa headquarters resolved 90 
percent of the 952 complaints submitted to it during the year. 

The Office of the Ombudsman has authority to receive and investigate 
complaints with respect to administrative mismanagement by executive 
branch offices. The office received 2,094 complaints in Addis Ababa from 
September 2011 to September 2012. Of these, the ombudsman opened 
investigations into 784, and the office reported it resolved the remaining cases 
through alternative means. The majority of complaints dealt with social 
security, labor, housing, and property disputes. The Office of the Ombudsman 
did not compile nationwide statistics. The Ombudsman’s Office opened five 
new offices around the country during the year. 

In May the government completed drafting of a National Human Rights Action 
Plan, with an implementation coordinating office to be housed at the Ministry 
of Justice.” 


